Hvor fort en elbil lader er et spørsmål mange ofte stiller seg. Svaret er at det avhengig av bilen, ladekabelen og elbilladeren. Bilens lader: Ladehastighet avhenger av laderen innebygd i elbilen Ladehastigheten avhenger av hvilken effekt laderen som er innebygd i bilen kan ta imot, men også av hvor mye effekt laderen kan levere. I tillegg vil ladeoppsettet for bilen bestemme hvor lang tid det vil ta før batteriet er fulladet. Laderen i bilen vil som regel begrense effekten når batteriet er ladet 80-100% Ladekabel: Ladehastighet avhenger også av rett type ladekabel For å få best mulig ladehastighet trenger du riktig ladekabel. Det finnes ladekontakter i elbiler av type 1 og type 2. Dette er utgangspunktet for hvilken ladekabel du kan bruke. Den vanligste standarden idag er type 2 både i bilen og i laderen, som f.eks. Tesla Model S har. Behovet for å lade er ofte ikke så stort som en tror I snitt kjøres det ca. tre mil per dag i Norge og en elbil behøver ca. 1,85 kWh strøm per mil. Det innebærer at gjennomsnittlig ladebehov per dag er ca. 5,6 kWh. Dette tilsvarer bruk av et strykejern i ca. to timer. Ca 90% av ladingen skjer i hjemmet eller på arbeidsplassen Langs veien finnes det offentlige hurtigladere, de gir høy effekt ved lading slik at elbilen kan lades ferdig på relativt kort tid. Vanlig effekt på hurtigladere er fra 50 kW til 150 kW, noe som tilsvarer at bilen kan lades ferdig på alt fra noen minutter til en halvtime. Kostnaden for hurtiglading ligger på ca. 2,50 kr per min. gjennomsnittlig ladebehov per dag er ca. 5,6 kWh. Dette tilsvarer bruk av et strykejern i ca. to timer.
Lad 10 ganger raskere med ladestasjon enn med stikkontaktZAPTEC sin ladestasjonen gir deg maks ladehastighet ut fra kapasiteten på strømnettet og hastigheten elbilen kan lades med. Med en ladefart på 22 kilowatt kan du lade elbilen opp til en kjørelengde på opptil 110 kilometer i løpet av en time. Smartpluggen ZAPTEC APM (Automatic Power Management) lar eiere av elbilladere hente ut informasjon om eget strømforbruk. Den rapporterer AMS-måleverdier i realtid til ZAPTECs skytjenester, hvor avanserte algoritmer styrer ladestasjonene. Ladingen justerer seg automatisk etter byggets forbruk, og tildeler mer strøm til elbillading når bygget bruker mindre – og omvendt.
Les mer her: ZAPTEC Premium Ladestasjon: Rett valg av ladestasjonDet er mange hensyn å ta når man skal velge ladestasjon. Man bør velge en ladestasjon som er bygget for fremtidige behov, og som er både kraftig og sikker nok. Også må man tenke på om man f.eks. trenger mer enn ett uttak. Trenger man to eller flere, må man som regel søke om tillatelse fra netteier, på grunn av høyt effektuttak. Ladehastighet vil alltid være viktig, men også avansert styring av ladingen. I fremtiden vil effektbaserte tariffer føre til at det vil være mye penger å spare på å ha et system som styrer effektuttaket. I noen tilfeller kan det utgjøre flere hundre kroner per person per måned. Hvor lang tid det tar å lade en elbil avhenger altså av flere faktorer, det er derfor viktig å velge en ladeløsning som passer eget forbruk og som er fremtidsrettet. Videre er det viktig å vurdere et system som balanserer elbil ladingen mot byggets effekt og ditt daglige strømforbruk. Dette gjør at man ikke bare lader raskt, men også økonomisk. I PG har vi lang erfaring med ZAPTEC installasjoner. Kontakt oss gjerne dersom vi kan hjelpe deg. Comments are closed.
|
EL bloggenVelkommen til Pettersson og Gjellesviks ELblogg. Her vil vi publisere aktuelle saker. Arkiv
June 2024
Kategorier |