Ulrike Pihls hus
Ulrike Pihls hus sto ferdig i 1906 og var opprinnelig en skolebygning for jenter. Bygningen er oppført i nyklassisistisk stil med bergensk hulmur. Takkonstruksjon og etasjeskiller er i tre. Bygget har fire etasjer, samt kjeller og loft. Totalt areal er ca. 2 750 m2.
Ulrike Pihls hus har fungert som undervisningsbygg med lesesalsplasser for SV-fakultetet ved UiB siden 1990-tallet. Da UiB overtok bygningen ble det gjort en oppgradering av innvendige flater, tekniske anlegg og sanitæranlegg. Ved forrige totalrehabilitering i 1990 var også PG med i prosjektet.
Deler av første etasje var gjennom en ombyggingsprosess i 2018. Denne omfattet i hovedsak ombygging av tre klasserom til en bar for studentene, samt etablering av toaletter. Resterende bygningsmasse fremstår i dag som nedslitt. Flere arkitektoniske og konstruktive prinsipper fra første byggetrinn skal videreføres i videre byggetrinn.
Ulrike Pihls hus ligger sentralt plassert blant UiB sine bygninger på Nygårdshøyden. Bygningen ligger på hjørnet mellom Professor Keysers gate og Fosswinckels gate.
Ulrike Pihls hus har fungert som undervisningsbygg med lesesalsplasser for SV-fakultetet ved UiB siden 1990-tallet. Da UiB overtok bygningen ble det gjort en oppgradering av innvendige flater, tekniske anlegg og sanitæranlegg. Ved forrige totalrehabilitering i 1990 var også PG med i prosjektet.
Deler av første etasje var gjennom en ombyggingsprosess i 2018. Denne omfattet i hovedsak ombygging av tre klasserom til en bar for studentene, samt etablering av toaletter. Resterende bygningsmasse fremstår i dag som nedslitt. Flere arkitektoniske og konstruktive prinsipper fra første byggetrinn skal videreføres i videre byggetrinn.
Ulrike Pihls hus ligger sentralt plassert blant UiB sine bygninger på Nygårdshøyden. Bygningen ligger på hjørnet mellom Professor Keysers gate og Fosswinckels gate.
Motto for prosjektet er «et hjem på campus».
Økt fleksibilitet i bruk av arealer for undervisning
Ulrike Pihls hus består først og fremst av læringsarealer. Disse arealene er delt inn i to typer areal; uformelle og fleksible læringsareal. De fleksible læringsarealene skal brukes til undervisning. Rommene skal tilrettelegges med løst inventar, visningsflater på vegger og egnet romakustikk. De uformelle læringsarealene brukes som selvstendige enheter og har rom for flere grupper samtidig. De kan benyttes hele døgnet og gir rom for ulike typer faglige og sosiale aktiviteter. Det organiserende grepet for programmering og planløsning av bygget har vært forhold og mulighet for sambruk mellom disse to typene arealer. Andre vesentlige organiserende prinsipper har vært akustikk, lys og visuell kontakt mellom rom og gjennom bygget. Det er også vektlagt enkel og solid materialbruk. Prosjektet Prosjektet startet som en delvis oppgradering av utvalgte rom / etasjer, samt en opsjon for rehabilitering av et auditorium. I dette var følgende planlagt:
|
Gjennom prosjekteringsfasen som har pågått nå i høst, har man valg å utvikle prosjektet videre ved å oppgradere arealene som ikke skulle påvirkes nevneverdig.
Frem til nå kan dette oppsummeres i korte trekk:
|