KONSERNETS RAPPORT ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2023
1. KONSERNETS RAPPORT ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2023
1.1. Innledning
Thunestvedt Konsern skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentliggjøre en redegjørelse for vurderingene.
Åpenhetsloven har til formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Denne rapporten omfatter konsernets plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderingene konsernet har gjennomført i 2023. I rapporten redegjør konsernet også for tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere risikoen for negative konsekvenser konsernets aktivitet og forretningsforbindelser kan ha for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
1.2. Kontaktinformasjon
Henvendelser om denne rapporten kan rettes til:
Thunestvedt Konsern, Arnadalsflaten 9, Postboks 164, Indre Arna 5888 Bergen v/HR-HMS leder Konsern: Kathrine
Waardal, [email protected]
Rapporteringsplikt
Konsernet har hovedkontor i Arna og er hjemhørende i Norge.
Konsernet har på balansedagen for årsregnskapet i 2022 salgsinntekter på kr. 627 166 363 og balansesum på kr. 347 755 635. I regnskapsåret 2022 har konsernet i gjennomsnitt hatt 405,5 årsverk. Konsernet er derfor rapporteringspliktig.
2. OM KONSERNETS VIRKSOMHET
2.1. Konsernets organisering og driftsområdeKonsernet er organisert med tre nivåer. Organisasjonskart for konsernet vedlegges denne rapporten.
Konsernet består av flere elektroinstallatører og opererer i markedet på Vestlandet. Konsernet tilbyr ikke tjenester utenfor området «elektroinstallatør».
2.2. Interne retningslinjer
Konsernet har egne rutiner for hvordan vi forankrer arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, se «Thunestvedt Konsern- Ansvarlig arbeidsgiver- og menneskerettsplattform» som ligger på vår hjemmeside www.thunestvedt.no. Rutinen omfatter konsernets arbeid for oppfyllelse av kravene som stilles i åpenhetsloven sammen med andre dokumenter.
Konsernets rutiner er forankret og vedtatt i morstyret 29.06.2023 Rutinene er kommunisert til konsernets ansatte og ligger tilgjengelig på konsernets nettside. Konsernet gjennomfører nødvendig kursing om åpenhetsloven og konsernets rutiner knyttet til loven.
Rutinen beskriver hvordan konsernet gjennomfører sin aktsomhetsvurdering og vurdering av tiltak. Rutinene inneholder også informasjon om konsernets varslingskanaler som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til konsernets aktivitet, og hvordan slik informasjon følges opp.
2.3. Målsetning og fremdrift
2.3.1. Overordnet om mål og fremdriftVi arbeider kontinuerlig med å foreta vurderinger av risiko knyttet til konsernets aktiviteter og bruk av våre forretningsforbindelser (leverandører og forretningspartnere[1]). Videre arbeider konsernet kontinuerlig med å gjennomføre tiltak for å nå målene satt av konsernet. Se rapportens punkt 3 og 4 for veiledning i arbeidet som er gjort i rapporteringsåret.
2.3.2. Mål for kommende år
Vi har satt oss flere konkrete mål for fremtiden.
1.1. Innledning
Thunestvedt Konsern skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentliggjøre en redegjørelse for vurderingene.
Åpenhetsloven har til formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Denne rapporten omfatter konsernets plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderingene konsernet har gjennomført i 2023. I rapporten redegjør konsernet også for tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere risikoen for negative konsekvenser konsernets aktivitet og forretningsforbindelser kan ha for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
1.2. Kontaktinformasjon
Henvendelser om denne rapporten kan rettes til:
Thunestvedt Konsern, Arnadalsflaten 9, Postboks 164, Indre Arna 5888 Bergen v/HR-HMS leder Konsern: Kathrine
Waardal, [email protected]
Rapporteringsplikt
Konsernet har hovedkontor i Arna og er hjemhørende i Norge.
Konsernet har på balansedagen for årsregnskapet i 2022 salgsinntekter på kr. 627 166 363 og balansesum på kr. 347 755 635. I regnskapsåret 2022 har konsernet i gjennomsnitt hatt 405,5 årsverk. Konsernet er derfor rapporteringspliktig.
2. OM KONSERNETS VIRKSOMHET
2.1. Konsernets organisering og driftsområdeKonsernet er organisert med tre nivåer. Organisasjonskart for konsernet vedlegges denne rapporten.
Konsernet består av flere elektroinstallatører og opererer i markedet på Vestlandet. Konsernet tilbyr ikke tjenester utenfor området «elektroinstallatør».
2.2. Interne retningslinjer
Konsernet har egne rutiner for hvordan vi forankrer arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, se «Thunestvedt Konsern- Ansvarlig arbeidsgiver- og menneskerettsplattform» som ligger på vår hjemmeside www.thunestvedt.no. Rutinen omfatter konsernets arbeid for oppfyllelse av kravene som stilles i åpenhetsloven sammen med andre dokumenter.
Konsernets rutiner er forankret og vedtatt i morstyret 29.06.2023 Rutinene er kommunisert til konsernets ansatte og ligger tilgjengelig på konsernets nettside. Konsernet gjennomfører nødvendig kursing om åpenhetsloven og konsernets rutiner knyttet til loven.
Rutinen beskriver hvordan konsernet gjennomfører sin aktsomhetsvurdering og vurdering av tiltak. Rutinene inneholder også informasjon om konsernets varslingskanaler som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til konsernets aktivitet, og hvordan slik informasjon følges opp.
2.3. Målsetning og fremdrift
2.3.1. Overordnet om mål og fremdriftVi arbeider kontinuerlig med å foreta vurderinger av risiko knyttet til konsernets aktiviteter og bruk av våre forretningsforbindelser (leverandører og forretningspartnere[1]). Videre arbeider konsernet kontinuerlig med å gjennomføre tiltak for å nå målene satt av konsernet. Se rapportens punkt 3 og 4 for veiledning i arbeidet som er gjort i rapporteringsåret.
2.3.2. Mål for kommende år
Vi har satt oss flere konkrete mål for fremtiden.
3. AKTSOMHETSVURDERINGEN
3.1. Overordnet om konsernets fokus for aktsomhetsvurderingen– metodikk
Thunestvedt Konsern foretar løpende vurderinger av risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til konsernets aktiviteter og forretningsforhold. Konsernet kartlegger løpende menneskerettighetsbrudd og brudd på anstendige arbeidsforhold knyttet til konsernets aktivitet.
I kartleggingsarbeidet benytter Thunestvedt Konsern en digital plattform utviklet av Ignite Procurement AS. Plattformen forenkler gjennomføringen av aktsomhetsvurderinger i tråd med kravene i åpenhetsloven. Gjennom plattformen har Thunestvedt Konsern fått en systematisert oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører. Basert på denne oversikten har plattformen foretatt innledende vurderinger av risikoen for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Stegene i denne vurderingen redegjøres for i det følgende:
I analyseverktøyet i plattformen (interaktivt dashboard) er det utarbeidet analyser av leverandørkjeden basert på leverandørdata, utfallet av risikoklassifiseringen og innhentet informasjon fra leverandørkjeden. I punkt 3.2 under fremkommer følgende opplysninger generert av analyseverktøyet i plattformen:
a. Antall førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende leverandørinformasjon
b. Oversikt over konsernets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har blitt forelagt og har svart ut spørreskjemaer relevant som konsernets aktsomhetsvurdering
c. Oversikt over konsernets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har opplyst:
a. At deres virksomhet er omfattet av åpenhetsloven
b. At det er utført aktsomhetsvurderingen av virksomheten i tråd med kravene åpenhetsloven
c. At resultatet av aktsomhetsvurderingen er nedfelt i en rapport i tråd med kravene i åpenhetsloven
d. Nærmere risikoevaluering av konsernets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører basert på risikoprofilen.
e. Oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører hvor det er iverksatt tiltak, jf. steg 6 over
Relevante forhold for aktsomhetsvurdering knyttet til konsernets aktivitet og forretningsforhold er bl.a.:
I det følgende vil vi redegjøre for vesentlig risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som er avdekket gjennom konsernets aktsomhetsvurderinger. Redegjørelsen omfatter også eventuelle konstaterte brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
3.2. Konsernets leverandørkjede og forretningspartnere
Konsernet har vesentlige kommersielle relasjoner [3] med 57 førsteleddsleverandører i rapporteringsåret.
Konsernets leverandører er lokalisert i følgende land/geografisk område[4]:
[1] Alvorlighetsgraden avgjøres på bakgrunn av risikoens skala (alvorlighetsgraden av den negative konsekvensen/påvirkningen), omfang (hvor mange som blir påvirket av den negative konsekvensen) og mulighet for gjenoppretting (eventuelle begrensninger i muligheten for å bringe enkeltpersoner/grupper tilbake til en situasjon som er lik det den var skaden inntraff).
[2] Med «leverandørkjede» menes enhver aktør i kjeden av leverandører og underleverandører som leverer eller produserer varer, tjenester eller andre innsatsfaktorer som inngår i en virksomhets levering av tjenester eller produksjon av varer fra råvarestadiet til ferdig produkt, jf. åpenhetsloven § 3 bokstav d. Med henvisning til åpenhetslovens forholdsmessighetsbegrensning, jf. § 4 andre ledd, foreslår Føyen å begrense kartleggingen til førsteleddsleverandører og særskilte underleverandører. Denne begrensningen er imidlertid en vurdering hvert enkelt selskap selv må foreta.
[3] Som vesentlig leverandør regnes alle leverandører der Thunestvedt Konsern har kjøpt varer eller tjenester for minst NOK 300.000 eks. mva. på ett kalenderår.
[4] Produksjonssted eller konkret leverandør må ikke navngis, jf. åpenhetslovens forarbeider. I en aktsomhetsvurdering er imidlertid geografisk område relevant.
3.1. Overordnet om konsernets fokus for aktsomhetsvurderingen– metodikk
Thunestvedt Konsern foretar løpende vurderinger av risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til konsernets aktiviteter og forretningsforhold. Konsernet kartlegger løpende menneskerettighetsbrudd og brudd på anstendige arbeidsforhold knyttet til konsernets aktivitet.
I kartleggingsarbeidet benytter Thunestvedt Konsern en digital plattform utviklet av Ignite Procurement AS. Plattformen forenkler gjennomføringen av aktsomhetsvurderinger i tråd med kravene i åpenhetsloven. Gjennom plattformen har Thunestvedt Konsern fått en systematisert oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører. Basert på denne oversikten har plattformen foretatt innledende vurderinger av risikoen for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Stegene i denne vurderingen redegjøres for i det følgende:
- Basert på leverandørdata hentet fra vårt regnskapssystem, opprettes en fullstendig oversikt over konsernets førsteleddsleverandører og forretningspartnere. Konsernet har i plattformen manuelt opprettet andre kjente forretningspartnere og underleverandører ved behov. Gjennom plattformen oppdateres oversikten over konsernets førsteleddsleverandører løpende.
- I plattformen berikes leverandørinformasjon gjennom tredjepartssamarbeid med ENIN. Gjennom plattformen innhentes informasjon og finansielle opplysninger om konsernets leverandører som industrikoder (NACE).
- Gjennom steg 1 og 2, får konsernet en oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende leverandørinformasjon.
- Risikoevalueringsverktøyet i plattformen har foretatt en innledende risikoklassifisering av konsernets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører basert på geografi og bransje, til henholdsvis «høy», «medium» eller «lav» risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
- Som ledd i risikokartleggingen, har konsernet, gjennom plattformen og gjennom innkjøpssamarbeidet ELNETT, sendt ut egendefinerte spørreskjemaer til definerte forretningsforbindelser for å innhente ytterligere informasjon. Konsernet har også benyttet plattformen for å etterlyse dokumentasjon og sertifiseringer fra førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører.
- Basert på funnene i punkt 4, 5 og 6, har konsernet vurdert hvilke tiltak som skal iverksettes for å undersøke mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Konsernet har iverksatt tiltak der alvorlighetsgraden[1] og sannsynligheten for skade er størst og der konsernet har størst påvirkningskraft for en positiv utvikling. Prioriteringen henger sammen med konsernets tilknytning til og ansvar for risikoen, og skal stå i forhold til virksomhetens størrelse, art og kontekst.
- Konsernet har involvert interessenter, leverandører og forretningspartnere ved iverksettelse av tiltak.
I analyseverktøyet i plattformen (interaktivt dashboard) er det utarbeidet analyser av leverandørkjeden basert på leverandørdata, utfallet av risikoklassifiseringen og innhentet informasjon fra leverandørkjeden. I punkt 3.2 under fremkommer følgende opplysninger generert av analyseverktøyet i plattformen:
a. Antall førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende leverandørinformasjon
b. Oversikt over konsernets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har blitt forelagt og har svart ut spørreskjemaer relevant som konsernets aktsomhetsvurdering
c. Oversikt over konsernets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har opplyst:
a. At deres virksomhet er omfattet av åpenhetsloven
b. At det er utført aktsomhetsvurderingen av virksomheten i tråd med kravene åpenhetsloven
c. At resultatet av aktsomhetsvurderingen er nedfelt i en rapport i tråd med kravene i åpenhetsloven
d. Nærmere risikoevaluering av konsernets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører basert på risikoprofilen.
e. Oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører hvor det er iverksatt tiltak, jf. steg 6 over
Relevante forhold for aktsomhetsvurdering knyttet til konsernets aktivitet og forretningsforhold er bl.a.:
- Konsernets operasjonelle kontekst
- Konsernets forretningsmodell
- Posisjon i leverandørkjeden
- Type produkt og tjenester
I det følgende vil vi redegjøre for vesentlig risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som er avdekket gjennom konsernets aktsomhetsvurderinger. Redegjørelsen omfatter også eventuelle konstaterte brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
3.2. Konsernets leverandørkjede og forretningspartnere
Konsernet har vesentlige kommersielle relasjoner [3] med 57 førsteleddsleverandører i rapporteringsåret.
Konsernets leverandører er lokalisert i følgende land/geografisk område[4]:
[1] Alvorlighetsgraden avgjøres på bakgrunn av risikoens skala (alvorlighetsgraden av den negative konsekvensen/påvirkningen), omfang (hvor mange som blir påvirket av den negative konsekvensen) og mulighet for gjenoppretting (eventuelle begrensninger i muligheten for å bringe enkeltpersoner/grupper tilbake til en situasjon som er lik det den var skaden inntraff).
[2] Med «leverandørkjede» menes enhver aktør i kjeden av leverandører og underleverandører som leverer eller produserer varer, tjenester eller andre innsatsfaktorer som inngår i en virksomhets levering av tjenester eller produksjon av varer fra råvarestadiet til ferdig produkt, jf. åpenhetsloven § 3 bokstav d. Med henvisning til åpenhetslovens forholdsmessighetsbegrensning, jf. § 4 andre ledd, foreslår Føyen å begrense kartleggingen til førsteleddsleverandører og særskilte underleverandører. Denne begrensningen er imidlertid en vurdering hvert enkelt selskap selv må foreta.
[3] Som vesentlig leverandør regnes alle leverandører der Thunestvedt Konsern har kjøpt varer eller tjenester for minst NOK 300.000 eks. mva. på ett kalenderår.
[4] Produksjonssted eller konkret leverandør må ikke navngis, jf. åpenhetslovens forarbeider. I en aktsomhetsvurdering er imidlertid geografisk område relevant.
I det aller vesentligste er våre forretningspartnere som ikke inngår i leverandørkjeden norske og/eller lokale virksomheter som banker, forsikringsselskaper, pensjonsfond, rengjøringsbedrifter og energileverandører.
3.3 Aktsomhetsvurderinger av konsernets produkter/tjenester
3.3.1. Produkt: Elektromateriell
Elektromateriellet (koblinger, sikringer, kabler, osv.) vi benytter er framstilt på verdensmarkedet på oppdrag fra europeiske produsenter. De vesentlige produkter er sertifisert av relevante europeiske og norske sakkyndige for bruken og de vesentligste leverandørene er sertifiserte etter ISO 9000, ISO 45000 og ISO 14000 ordningene. Dette gir oss trygghet på at produktene i det vesentligste er fremstilt på en trygg måte. Dette er i hovedsak kartlagt gjennom de norske grossistene og leverandørene sin egen erklæring på området.
3.4. Resultatet av aktsomhetsvurderingen
Vår gjennomgang av alle vesentlige leverandører til verdikjeden og andre forretningspartnere har vist oss at Thunestvedt Konsern i det vesentlige operer i det lokale markedet med lav risiko. Alle våre vesentlige leverandører er norske selskap som opererer i Norge i samsvar med norsk lovverk.
Selskapene er kartlagt gjennom før nevnte risikovurdering, ingen av Thunestvedt Konsern sine vesentlige leverandører er klassifisert til å ha høy risiko.
4. TILTAK FOR Å STANSE, FOREBYGGE ELLER BEGRENSE NEGATIVE KONSEKVENSER
Konsernet vil i det følgende redegjøre for de tiltak virksomheten har iverksatt for å forebygge, begrense eller stanse kartlagte konsekvensene og risikoer som er avdekket i punktet over.
Vi har iverksatt følgende tiltak på bakgrunn av kartleggingen:
Våre aktuelle tiltak er å fortsette å handle gjennom etablerte og organiserte kanaler, samt å fortsette med å overvåke disse med klassifisering av risiko. Tiltak som der og da vurderes som egnet, vil settes inn om en ny eller eksisterende leverandør skulle oppnå klassifisering med høy risiko.
5. OVERVÅKING AV TILTAK – GJENNOMFØRING OG RESULTAT
5.1. Innledning
Vi arbeider kontinuerlig med å overvåke gjennomføringen av tiltakene som er iverksatt og resultatene disse medfører.
5.2. Rutiner for overvåking
Adm.dir. i Thunestvedt Konsern har det overordnede ansvaret for å overvåke gjennomføringen og resultatet av iverksatte tiltak.
Thunestvedt Konsern har følgende rutiner for overvåking av gjennomføringen:
6. KOMMUNIKASJON MED BERØRTE INTERESSENTER OG RETTIGHETSHAVERE
Konsernet har ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret. Konsernet har heller ikke avdekket vesentlig risiko for brudd/negative konsekvenser som nevnt.
Thunestvedt Konsern benytter denne dialogen aktivt til å styrke sitt arbeid med å kartlegge og overvåke resultatene av vårt arbeid.
7. GJENOPPRETTING OG ERSTATNING
Konsernet har ikke avdekket tilfeller som krever gjenoppretting i rapporteringsåret.
Vi er i prosessen med å utvikle interne retningslinjer for gjenoppretting for å sikre at vi gjenoppretter og erstatter der det behøves.
3.3 Aktsomhetsvurderinger av konsernets produkter/tjenester
3.3.1. Produkt: Elektromateriell
Elektromateriellet (koblinger, sikringer, kabler, osv.) vi benytter er framstilt på verdensmarkedet på oppdrag fra europeiske produsenter. De vesentlige produkter er sertifisert av relevante europeiske og norske sakkyndige for bruken og de vesentligste leverandørene er sertifiserte etter ISO 9000, ISO 45000 og ISO 14000 ordningene. Dette gir oss trygghet på at produktene i det vesentligste er fremstilt på en trygg måte. Dette er i hovedsak kartlagt gjennom de norske grossistene og leverandørene sin egen erklæring på området.
3.4. Resultatet av aktsomhetsvurderingen
Vår gjennomgang av alle vesentlige leverandører til verdikjeden og andre forretningspartnere har vist oss at Thunestvedt Konsern i det vesentlige operer i det lokale markedet med lav risiko. Alle våre vesentlige leverandører er norske selskap som opererer i Norge i samsvar med norsk lovverk.
Selskapene er kartlagt gjennom før nevnte risikovurdering, ingen av Thunestvedt Konsern sine vesentlige leverandører er klassifisert til å ha høy risiko.
4. TILTAK FOR Å STANSE, FOREBYGGE ELLER BEGRENSE NEGATIVE KONSEKVENSER
Konsernet vil i det følgende redegjøre for de tiltak virksomheten har iverksatt for å forebygge, begrense eller stanse kartlagte konsekvensene og risikoer som er avdekket i punktet over.
Vi har iverksatt følgende tiltak på bakgrunn av kartleggingen:
Våre aktuelle tiltak er å fortsette å handle gjennom etablerte og organiserte kanaler, samt å fortsette med å overvåke disse med klassifisering av risiko. Tiltak som der og da vurderes som egnet, vil settes inn om en ny eller eksisterende leverandør skulle oppnå klassifisering med høy risiko.
5. OVERVÅKING AV TILTAK – GJENNOMFØRING OG RESULTAT
5.1. Innledning
Vi arbeider kontinuerlig med å overvåke gjennomføringen av tiltakene som er iverksatt og resultatene disse medfører.
5.2. Rutiner for overvåking
Adm.dir. i Thunestvedt Konsern har det overordnede ansvaret for å overvåke gjennomføringen og resultatet av iverksatte tiltak.
Thunestvedt Konsern har følgende rutiner for overvåking av gjennomføringen:
- Thunestvedt Konsern Ansvarlig arbeidsgiver- og menneskerettsplattform
- Thunestvedt Konsern Antikorrupsjonsplattform
- Thunestvedt Konsern Etiske retningslinjer for leverandører
- Thunestvedt Konsern Etiske retningslinjer
- Thunestvedt Konsern HMS plattform
- Thunestvedt Konsern Bærekraftplattform
- Thunestvedt Konsern Miljøplattform
- Thunestvedt Konsern Plattform for ansvarlig innkjøp
- Thunestvedt Konsern Plattform for skatt
- Thunestvedt Konsern Varslingsrutine
6. KOMMUNIKASJON MED BERØRTE INTERESSENTER OG RETTIGHETSHAVERE
Konsernet har ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret. Konsernet har heller ikke avdekket vesentlig risiko for brudd/negative konsekvenser som nevnt.
Thunestvedt Konsern benytter denne dialogen aktivt til å styrke sitt arbeid med å kartlegge og overvåke resultatene av vårt arbeid.
7. GJENOPPRETTING OG ERSTATNING
Konsernet har ikke avdekket tilfeller som krever gjenoppretting i rapporteringsåret.
Vi er i prosessen med å utvikle interne retningslinjer for gjenoppretting for å sikre at vi gjenoppretter og erstatter der det behøves.