Nye OS hovedrenseanlegg for avløp (OHARA) er virkelig et stort prosjekt. Med en hall på hele 3600 kvadratmeter og to tuneller på henholdsvis 600 og 950 meter er dette et anlegg som virkelig er dimensjonert for fremtidens Os.
I Prosjektet er vi underleverandør til Kruger Kaldnes som leverer prosessanlegget Pettersson og Gjellesvik leverer kabling, kobling og testing. Dette er et avansert teknisk anlegg, med mye styring av motorer og pumper (Frekvensomformere), samt mange typer sensorer (flottører, ultralyd givere, sonar....) Da det er snakk om store arealer og dermed også mange føringsveier, må vi også være kreative for å få de nødvendige kablene frem til utstyret. På landsbasis er det så mange som 650 000 bilister som i dag ikke kan lade hjemme viser tall fra NAF. En undersøkelse Opinion har utført for NBBL og Norsk Elbilforening viser at rundt 400 000 nordmenn som bor i borettslag og sameier vegrer seg for å kjøpe elbil fordi de mangler lademuligheter Elbileiere i borettslag går imidlertid en mulig lysere tid i møte. Hvis styret nekter deg å lade, kan du snart kreve å få dette på plass. Du må imidlertid smøre deg litt med tålmodighet. forslaget fra regjeringen, som nå er sendt ut på høring og nemlig ikke vedtatt ennå. Høringsfrist er 1. september i år.. Den kraftige veksten i antallet elbiler og økt etterspørsel etter ladeplasser er bakgrunnen for at regjeringen vil gi andelseiere i borettslag lovbestemt laderett. Retten skal gjelde, også der det ikke er flertall for å investere i ladepunkter på generalforsamlingen, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland Men hva skjer når mange beboere i borettslaget har fått seg elbil? Alle sameier, borettslag, huseierlag og eierseksjoner bør nå ta stilling til hvordan de best løser behovet for ladestasjoner. Styrene i borettslag og sameier må ta initiativ til å kartlegge behovet for lading av elbiler og hybridbiler, og legge til rette for gode løsninger i fellesgarasjer Mange eiere av elbiler har møtt motargumenter i deres kamp for å få etablert gode ladepunkter. Noen eiere har fått mast seg egne installasjoner. Men problemene kommer fort når antallet elbil eiere stiger kraftig. Anlegget har gjerne ikke kapasitet til flere og behovet for en sentral løsning er påkrevd. Man bør alltid begynne med en kartlegging hos netteier ift kapasitet vs behov. Sørg for å sjekke at det er nok effekt i trafostasjon til det antall plasser dere ønsker å tilrettelegge for. Skal man ha ladesystem der ladestasjonene har dynamisk laststyring som benytter ledig kapasitet, og som fordeler dette jevnt ut til ladepunktene etter behov. På den måten omgår man effekttoppene når alle kommer hjem fra jobb? Eller skal anlegget operere etter ett køsystem. Styrene i borettslag og sameier må ta initiativ til å kartlegge behovet for lading av elbiler og hybridbiler, og legge til rette for gode løsninger i fellesgarasjer. Dette er en langsiktig investering som gjør hverdagen for beboerne mye enklere, samtidig som den øker verdien av parkeringsplassene. Pettersson og Gjellesvik er forhandler av Zaptec Home ladestasjon, en ny og sofistikert ladestasjon beregnet for privat garasje eller biloppstillingsplass. ZAPTEC HOME passer til alle elbiltyper. Da kan du velge den bilen du virkelig har lyst på neste gang du skal bytte elbil, uten å måtte tenke på å bytte ladestasjon også. Ta kontakt med oss i dag. Så skal vi hjelpe deg videre på veien mot en mer praktisk og elektrisk hverdag. Lysten, viljen og pågangsmotet er der. Endelig skal det bli orden i sakene. Men hva har du som ufaglært egentlig lov til å gjøre med det elektriske anlegget ditt? Svaret er egentlig enkelt, men også veldig viktig å forholde seg til. Ufaglærte kan kun utføre "mindre arbeider" på elektriske anlegg og utstyr. Vi definerer "Mindre arbeider" i denne sammenheng som følgende:
Ved kobling av bevegelige ledninger er det viktig å påse at lederne ikke blir skadet når isolasjonen fjernes og at det blir god elektrisk kontakt i tilkoblingsklemmene. Husk også at bevegelige ledninger skal strekkavlastes rundt den ytre kappen på ledningen. Dersom utstyret krever jording, er det viktig å benytte en ledning med jordleder. Denne er gul/grønn og skal tilkobles jordklemme både i støpselet og på utstyret. Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
Hva du har lov til å gjøre selv fremkommer av Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske enlegg og elektrisk utstyr §6, med veiledning. Dersom du skal utføre andre arbeider enn det som er beskrevet ovenfor, må du ta kontakt med en registrert installasjonsvirksomhet. Dette kan du lese mer om her. Ligg unna varmekablene!Mange tror de kan spare penger på å legge varmekablene selv, for deretter å be en elektriker om å koble det til det elektriske anlegget i huset. Ikke-faglærte har verken lov å legge, montere eller koble til fastmonterte varmekabler. Det er kun fagfolk som kan gjøre dette. Husk at ulovlig installering av elektrisk materiell kan gi avkorting/bortfall av forsikring ved brannskade. Elektrisk materiell for fast installasjon skal kun monteres av registrert installasjonsvirksomhet (installatør/elektriker), eks. på slikt materiell er:
Husk! Elektrisk materiell skal monteres av fagfolk! Noe annet er ulovlig! Bygging av elektriske anlegg er strengt regulert gjennom lover, forskrifter og normer. Benytt deg derfor av elektrikerens kompetanse og bruk fagfolk når du skal få utført arbeider på elektrisk anlegg eller utstyr. Det kan redde både ditt og din families liv. |
EL bloggenVelkommen til Pettersson og Gjellesviks ELblogg. Her vil vi publisere aktuelle saker. Arkiv
June 2024
Kategorier |