På landsbasis er det så mange som 650 000 bilister som i dag ikke kan lade hjemme viser tall fra NAF. En undersøkelse Opinion har utført for NBBL og Norsk Elbilforening viser at rundt 400 000 nordmenn som bor i borettslag og sameier vegrer seg for å kjøpe elbil fordi de mangler lademuligheter Elbileiere i borettslag går imidlertid en mulig lysere tid i møte. Hvis styret nekter deg å lade, kan du snart kreve å få dette på plass. Du må imidlertid smøre deg litt med tålmodighet. forslaget fra regjeringen, som nå er sendt ut på høring og nemlig ikke vedtatt ennå. Høringsfrist er 1. september i år.. Den kraftige veksten i antallet elbiler og økt etterspørsel etter ladeplasser er bakgrunnen for at regjeringen vil gi andelseiere i borettslag lovbestemt laderett. Retten skal gjelde, også der det ikke er flertall for å investere i ladepunkter på generalforsamlingen, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland Men hva skjer når mange beboere i borettslaget har fått seg elbil? Alle sameier, borettslag, huseierlag og eierseksjoner bør nå ta stilling til hvordan de best løser behovet for ladestasjoner. Styrene i borettslag og sameier må ta initiativ til å kartlegge behovet for lading av elbiler og hybridbiler, og legge til rette for gode løsninger i fellesgarasjer Mange eiere av elbiler har møtt motargumenter i deres kamp for å få etablert gode ladepunkter. Noen eiere har fått mast seg egne installasjoner. Men problemene kommer fort når antallet elbil eiere stiger kraftig. Anlegget har gjerne ikke kapasitet til flere og behovet for en sentral løsning er påkrevd. Man bør alltid begynne med en kartlegging hos netteier ift kapasitet vs behov. Sørg for å sjekke at det er nok effekt i trafostasjon til det antall plasser dere ønsker å tilrettelegge for. Skal man ha ladesystem der ladestasjonene har dynamisk laststyring som benytter ledig kapasitet, og som fordeler dette jevnt ut til ladepunktene etter behov. På den måten omgår man effekttoppene når alle kommer hjem fra jobb? Eller skal anlegget operere etter ett køsystem. Styrene i borettslag og sameier må ta initiativ til å kartlegge behovet for lading av elbiler og hybridbiler, og legge til rette for gode løsninger i fellesgarasjer. Dette er en langsiktig investering som gjør hverdagen for beboerne mye enklere, samtidig som den øker verdien av parkeringsplassene. Pettersson og Gjellesvik er forhandler av Zaptec Home ladestasjon, en ny og sofistikert ladestasjon beregnet for privat garasje eller biloppstillingsplass. ZAPTEC HOME passer til alle elbiltyper. Da kan du velge den bilen du virkelig har lyst på neste gang du skal bytte elbil, uten å måtte tenke på å bytte ladestasjon også. Ta kontakt med oss i dag. Så skal vi hjelpe deg videre på veien mot en mer praktisk og elektrisk hverdag. Comments are closed.
|
EL bloggenVelkommen til Pettersson og Gjellesviks ELblogg. Her vil vi publisere aktuelle saker. Arkiv
June 2024
Kategorier |