Dette bør du tenke på når velger elbillader
Sikkerhet er det viktigste aspektet når du skal installere ladestasjon til elbilen. Men du bør også tenke fremtidsrettet.
Er du blant dem som fortsatt lader elbilen via stikkontakten? Det er fullt lovlig, så sant stikkontakten oppfyller en del krav fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Men bortsett fra «nødlading» hos svigermor eller en venn bør du ikke gjøre det.
Hjemme og andre steder elbiler lader til daglig, anbefaler både Elbilforeningen og DSB elbileiere å installere en skikkelig ladestasjon.
Ladestasjon gir trygghet
– Det drar mye strøm å lade en elbil, med kontinuerlig last. Det betyr at ladestasjonen og installasjonen må være dimensjonert for dette, slik at man hindrer faren for varmgang og i verste fall brann. Man har sett en god del svidde stikkontakter på grunn av elbiler, sier Knut Braut i ZAPTEC.
Velg en smart lader
Hva slags lader bør du så velge til elbilen?
Hjemme i din egen garasje vil en smart ladestasjon kunne styre effekten ned når du bruker mye strøm, for eksempel mens du lager middag, for deretter å gi «bånn gass» etterpå. I et felles garasje- eller parkeringsanlegg vil effekten styres opp og ned avhengig av hvor mange andre biler som lader samtidig. Da får du maksimal utnyttelse av den tilgjengelige strømmen i bygget, uten å måtte oppgradere strømnettet.
En statisk ladestasjon vil derimot måtte settes ned til lavere effekt per ladepunkt, slik at den aldri overbelaster systemet og hva hovedsikringen tåler. Da er veien kort til å si at man ikke har nok kapasitet og ønsker å oppgradere strøminntaket for å få høyere effekt til elbilladingen.
– Selv om bilen du har nå, ikke kan lade på så høy effekt at dette er nødvendig, bør du tenke fremtidsrettet
Andre krav du bør stille til ladestasjonen din
For å oppfylle kravene til ladesystemer bør du også sikre at ladestasjonen oppfyller flesteparten av disse kravene:
I PG har vi lang erfaring med ZAPTEC installasjoner. Ta kontakt med Kenneth Nævdal, så hjelper vi deg på beste måte
For å oppfylle kravene til ladesystemer bør du også sikre at ladestasjonen oppfyller flesteparten av disse kravene:
- Integrert jordfeilvern i ladestasjonen: sikrer at lading stoppes dersom jordfeil oppdages. Dette er spesielt viktig på elbiler, siden chassiset på en bil blir knyttet til jord under lading, og en vanlig feil på ladesystemet i bilen er av en type som jordfeilbryteren i sikringsskapet ikke fanger opp. Du ønsker virkelig ikke å få strøm gjennom deg på grunn av jordfeil i elbilen.
- Mekanisk beskyttelse av selve ladestasjonen må være robust, både mot støt, støv, vann og sol. Ladestasjonen må kort fortalt være trygg over tid, selv om du skulle komme borti den med en stige. Og den må tåle både UV-stråler, vann og store temperatursvingninger uten at plasten blir sprø.
- Type 2-kontakt er standard i Europa og gjør at alle elbiler kan lade med ladestasjonen. Det er mindre fleksibelt å kjøpe ladestasjon med fastmontert ladekabel, siden denne er tilpasset bilen den skal kobles til. Det er flere ulike variasjoner som for eksempel Type1 eller Type 2 ladekontakt i bilen, 1 fase eller 3 fase strøm og 16, 20 eller 32 Ampere ladestrøm. Det er lettere å kjøpe ny ladekabel dersom man kjøper ny bil enn å bytte ut hele ladestasjonen.
- Integrerte sikringer er en stor fordel i større anlegg, for eksempel i borettslag eller på arbeidsplasser. Hvis det oppstår en overbelastnings-feil, sørger integrerte sikringer for at feilen løses lokalt i stedet for at hele ladeanlegget stanser. Dermed unngår du at hele nabolaget ikke får ladet opp bilene sine fordi din ladekabel er skadet.
I PG har vi lang erfaring med ZAPTEC installasjoner. Ta kontakt med Kenneth Nævdal, så hjelper vi deg på beste måte