Innledning
Omfang
Ansvar og roller i gjennomføring av aktsomhetsvurdering
Aktsomhetsvurdering i Thunestvedt konsernet
Trinn 1 : Forankring av bærekraft i virksomheten
Trinn 2 : Kartlegging av Thunestvedts negative påvirkninger på mennesker
Trinn 3 : Stanse, forebygge eller redusere negativ påvirkning
Trinn 4 : Overvåking og gjennomføring av effekt og tiltak
Trinn 5 : Kommunikasjon av hvordan negativ påvirkning/skade er håndtert
Trinn 6 : Gjenoppretting der dette er påkrevd
Handlingsplan
Omfang
Ansvar og roller i gjennomføring av aktsomhetsvurdering
Aktsomhetsvurdering i Thunestvedt konsernet
Trinn 1 : Forankring av bærekraft i virksomheten
Trinn 2 : Kartlegging av Thunestvedts negative påvirkninger på mennesker
Trinn 3 : Stanse, forebygge eller redusere negativ påvirkning
Trinn 4 : Overvåking og gjennomføring av effekt og tiltak
Trinn 5 : Kommunikasjon av hvordan negativ påvirkning/skade er håndtert
Trinn 6 : Gjenoppretting der dette er påkrevd
Handlingsplan
I Thunestvedt Konsern jobber vi aktivt for å sikre ansvarlighet i vår verdikjede. Aktsomhetsvurderinger i konsernet skal sikre at vi respekterer menneskerettigheter i henhold til vår policy.
Innledning
utøvelse av ansvarlighet har FN og OECD utarbeidet tydelige forventninger til næringslivets ansvar for å sikre at mennesker, miljø og samfunn som direkte eller indirekte påvirkes av våre aktiviteter ikke påvirkes negativt. Utførelse av og rapportering om aktsomhetsvurderinger blir i økende grad inkludert som krav i lovgivning både i Norge og Europa.
I Norge setter den nye Åpenhetsloven krav til virksomheter om gjennomføring og rapportering av aktsomhetsvurderinger. OECD har utviklet en metode for hvordan virksomheter burde jobbe aktsomhetsvurderinger; OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv (OECD, 2018). Metoden er basert på prinsippene for ansvarsfordeling mellom stater og næringsliv i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP, 2011), hvor næringslivet er ansvarlig for å respektere menneskerettigheter i utøvelse av sine aktiviteter.
Dette dokumentet beskriver hvordan Thunestvedt konsernet sikrer gjennomføring av aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter i egen virksomhet, i selskapene og i våre verdikjeder.
Dokumentet gir en oversikt over trinnene i aktsomhetsvurderingen, hva dette betyr i Thunestvedt konsernet og hvordan dette er integrert i våre retningslinjer, systemer og rutiner. Det viser også hvor det må utarbeides rutiner/tiltak for at vi skal kunne gjennomføre gode aktsomhetsvurderinger.
Innledning
utøvelse av ansvarlighet har FN og OECD utarbeidet tydelige forventninger til næringslivets ansvar for å sikre at mennesker, miljø og samfunn som direkte eller indirekte påvirkes av våre aktiviteter ikke påvirkes negativt. Utførelse av og rapportering om aktsomhetsvurderinger blir i økende grad inkludert som krav i lovgivning både i Norge og Europa.
I Norge setter den nye Åpenhetsloven krav til virksomheter om gjennomføring og rapportering av aktsomhetsvurderinger. OECD har utviklet en metode for hvordan virksomheter burde jobbe aktsomhetsvurderinger; OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv (OECD, 2018). Metoden er basert på prinsippene for ansvarsfordeling mellom stater og næringsliv i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP, 2011), hvor næringslivet er ansvarlig for å respektere menneskerettigheter i utøvelse av sine aktiviteter.
Dette dokumentet beskriver hvordan Thunestvedt konsernet sikrer gjennomføring av aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter i egen virksomhet, i selskapene og i våre verdikjeder.
Dokumentet gir en oversikt over trinnene i aktsomhetsvurderingen, hva dette betyr i Thunestvedt konsernet og hvordan dette er integrert i våre retningslinjer, systemer og rutiner. Det viser også hvor det må utarbeides rutiner/tiltak for at vi skal kunne gjennomføre gode aktsomhetsvurderinger.